Rola nauczyciela wychowania fizycznego w kształtowaniu postaw dziecka

Rola nauczyciela wychowania fizycznego w kształtowaniu postaw dziecka

Rola nauczyciela wychowania fizycznego w kształtowaniu postaw dziecka

Nauczyciel wychowania fizycznego pełni w życiu dziecka rolę niezwykle istotną. To właśnie on, poprzez odpowiednio prowadzone zajęcia, może przyczynić się do wszechstronnego rozwoju młodego człowieka. Nie jest to jedynie przekazywanie wiedzy o ruchu, ale przede wszystkim kształtowanie pozytywnych postaw wobec aktywności fizycznej, rozwijanie umiejętności społecznych oraz budowanie poczucia własnej wartości. Jego rola jest kluczowa, zwłaszcza tam, gdzie wzorców tych nie dostarczają rodzice/opiekunowie dziecka.

Aby sprostać tym wyzwaniom, nauczyciel powinien stale doskonalić swoje kompetencje, być otwartym na nowe pomysły i współpracować z innymi nauczycielami oraz rodzicami. To jedno z kluczowych założeń programu Mały Mistrz, którego tegoroczna edycja powoli dobiega końca. Program realizowany jest w ponad 3 tys. szkół w całej Polsce, a wsparciem szkoleniowych objętych jest 14 tys. pedagogów.

Korzyści z lekcji wychowania fizycznego

Holistyczne podejście do wychowania fizycznego, zakłada, że ruch ma nie tylko wymiar fizyczny, ale również wpływa na rozwój emocjonalny, społeczny i poznawczy dziecka. Nauczyciel pracuje nie tylko z uczniem nad jego sprawnością, ale także z emocjami, motywacją i kształtuje osobowość młodego człowieka. Zadaniem nauczyciela jest poprowadzenie lekcji w taki sposób, aby uwzględniały one cztery kluczowe aspekty:

  • rozwój świadomości ciała: dzieci powinny uczyć się rozpoznawać swoje odczucia, nazywać emocje i świadomie kontrolować swoje ciało;
  • kształtowanie umiejętności społecznych: współpraca, komunikacja, rozwiązywanie konfliktów – to wszystko można rozwijać podczas zajęć wychowania fizycznego;
  • stymulowanie rozwoju poznawczego: ruch wpływa na rozwój mózgu i ułatwia przyswajanie wiedzy;
  • budowanie pewności siebie: sukcesy osiągane podczas zajęć fizycznych wpływają pozytywnie na samoocenę dziecka.

Przeszkody i rozwiązania

Lekcje WF-u powinny być zatem nie tylko czasem na zabawę i aktywność ruchową, ale także okazją do wszechstronnego rozwoju dziecka. Jednym, z najważniejszych zadań nauczyciela wychowania fizycznego jest pełnienie roli wzoru. Dzieci w wieku wczesnoszkolnym naśladują dorosłych, dlatego postawa nauczyciela, jego entuzjazm i zaangażowanie mają ogromny wpływ na ich motywację do aktywności fizycznej. W praktyce lekcje wychowania fizycznego często są jednak prowadzone w sposób schematyczny, bez uwzględniania indywidualnych potrzeb i możliwości dzieci. Nie rzadko pedagodzy kładą nadmierny nacisk na wyniki: zamiast skupiać się na radości z ruchu, często priorytetem są wyniki i osiągnięcia. Problemem są także wiedza teoretyczna, jak i praktyczne umiejętności pracy z dziećmi w zakresie wychowania fizycznego. Odpowiedzią na te wyzwania jest Program Mały Mistrz – pomyślany tak, aby wielotorowo uwrażliwić i wyposażyć nauczycieli w niezbędne kompetencje. Dzieje się tak dzięki udziałowi w szkoleniach i warsztatach, opracowanym konspektom z instrukcjami ćwiczeń, po dostępny on-line materiał szkoleniowy.

Nasze cele

Ruch to nie tylko zdrowie, ale także klucz do sukcesu w wielu innych dziedzinach życia. Badania naukowe potwierdzają, że aktywność fizyczna ma bezpośredni wpływ na rozwój mózgu. Ruch poprawia ukrwienie mózgu, zwiększa poziom neuroprzekaźników i stymuluje tworzenie nowych połączeń neuronalnych. Tak aktywność fizyczna wpływa pozytywnie na koncentrację, pamięć i zdolność uczenia się – na działanie i postrzeganie. Tak lekcje WF-u, wprost mogą przełożyć się na lepsze wyniki w nauce.

Nauczyciel powinien być dla uczniów przyjacielem, który wspiera, motywuje i pomaga im osiągać sukcesy. A lekcje wychowania fizycznego powinny być czasem radości i odkrywania. To właśnie takie podejście sprawia, że dzieci chętnie uczestniczą w zajęciach i czerpią z nich wiele przyjemności – zauważa dr hab. Dorota Groffik (AWF Katowice) zaangażowana w realizację programu Mały Mistrz. – Ponieważ każde dziecko jest inne i potrzebuje indywidualnego podejścia, dlatego tak ważne jest, aby nauczyciel potrafił dostosować swoje zajęcia do różnorodnych możliwości i zainteresowań uczniów. Jest o co walczyć!

Indywidualizacja w pracy z uczniami

Każde dziecko jest inne i ma swoje indywidualne potrzeby oraz tempo rozwoju. Indywidualizacja oznacza nie tylko różnicowanie zadań dostosowanych do możliwości i zainteresować uczniów, ale także tworzenie atmosfery, w której każde dziecko czuje się akceptowane i doceniane. Nauczyciel powinien być uważnym obserwatorem, który dostrzega mocne strony każdego ucznia i pomaga mu w rozwijaniu jego potencjału.

Nauczyciel jako kreator środowiska edukacyjnego

Zajęcia wychowania fizycznego powinny być ciekawe, różnorodne i angażujące. Nauczyciel, jako kreator środowiska edukacyjnego, powinien stale poszukiwać nowych form i metod pracy, które pozwolą utrzymać uwagę dzieci i sprawią, że będą one chętnie uczestniczyły w zajęciach.

Współpraca z rodzicami

Współpraca nauczyciela z rodzicami jest kluczowa dla osiągnięcia sukcesu w wychowaniu fizycznym dzieci. Nauczyciel powinien informować rodziców o postępach swoich dzieci, dzielić się z nimi pomysłami na wspólne spędzanie czasu aktywnie oraz zachęcać ich do wspierania aktywności fizycznej swoich pociech. Wspólne działania szkoły i domu pozwolą na stworzenie spójnego systemu wsparcia dla dziecka i przyczynią się do kształtowania u niego trwałych nawyków zdrowego stylu życia.

Wychowanie fizyczne to nie tylko czas na zabawę i aktywność ruchową, ale przede wszystkim okazja do wszechstronnego rozwoju dziecka – zarówno fizycznego, jak i psychicznego. Ja robić to skutecznie? Zachęcamy do zapoznania się z bogatym materiałem szkoleniowym, w tym wykładami naszych ekspertów: dr hab. Ireneusza Cichego (AWF Wrocław), dr hab. Jarosława Fugiela (AWF Wrocław) i dr hab. Doroty Groffik (AWF Katowice). Materiały dostępne są online na kanale Youtube programu Mały Mistrz https://www.youtube.com/@Ma%C5%82yMistrz-SZS.

Twoja szkoła nie zakwalifikowała się do tegorocznej edycji programu Mały Mistrz? Nic straconego. Ruszymy z kolejnymi działaniami już w 2025 roku! Szczegóły wkrótce.

Więcej informacji o programie znajduje się na stronie Małego Mistrza https://malymistrz.szs.pl/

Zobacz również

Mali Mistrzowie z Jaworzyny Śląskiej

Mali Mistrzowie z Jaworzyny Śląskiej

Od pana Marcina Kruka nauczyciela wychowania fizycznego ze Szkoły Podstawowej w Jaworzynie Śląskiej dostaliśmy kilka fotek i filmików z działań pięciu klas, które pracują w tej szkole w programie Mały Mistrz – Szkolny Związek Sportowy . Jak zobaczycie na nich sporo radości dzieciom przyniosły i sprzęt , który dzięki dotacji Ministerstwa Sportu i Turystyki otrzymała […]

Więcej
Mali Mistrzowie działają!!

Mali Mistrzowie działają!!

Pomimo, że działanie programu Mały Mistrz – Szkolny Związek Sportowy , na razie, do czasu ogłoszenia konkursu na realizację programu w 2025 roku jest wstrzymane, to dzieci i nauczyciele pracujący w tym programie i w programie Sprawny Dolnoślązaczek nie próżnują. Otrzymaliśmy właśnie fotki z zajęć podczas których realizowana była sprawność Narciarza z dziećmi ze Szkoły […]

Więcej
„Mały Mistrz” w Szkole Podstawowej Nr 6 w Chełmie

„Mały Mistrz” w Szkole Podstawowej Nr 6 w Chełmie

7 stycznia 2025 r. Szkoła Podstawowa Nr 6 w Chełmie dokonała podsumowania programu Ministerstwa Sportu „ Mały Mistrz”. Wiceprezes Lubelskiego Szkolnego Związku Sportowego, pan Marian Sikorski, wraz z panią Beatą Dudą-Kalisio, p.o. Dyrektora Szkoły Podstawowej nr 6, nagrodzili uczestników z klasy 1 a, b i c, dyplomami i koszulkami. Na zakończenie spotkania pan Marian Sikorski […]

Więcej
Skip to content